Kartka z Podróży - bo świat jest piękny.

23 czerwca 2013

Orla Perć

Jest w Tatrach coś takiego, co od pokoleń fascynuje Naród. Góry niejednokrotnie stanowiły natchnienie dla poetów i malarzy, przez co przyczyniły się do powstania unikalnego dziedzictwa kulturowego. Także były i są miejscem ucieczki od szarej rzeczywistości, co szczególnie było odczuwalne było za czasów PRL. To właśnie Tatry kształtowały pokolenia wybitnych ludzi gór i stanowiły solidny fundament do rozwoju wybitnego w skali światowej polskiego himalaizmu.

Między niebem a ziemią zanurzony w ciszy,
nad Zawratu przełęczą dzień Twój Panie wisi ...

                                                Grzegorz Walczak



Sam Jacek Kaczmarski mówił o Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego: "I zdałem sobie sprawę, że pisząc dla niego epitafium, mogę napisać taki fresk o Rosji, a w zasadzie o całym systemie". W utworze jest to bardziej metaforyczne ukazanie wędrówki po ostrej grani jako "walka jednostki z siłami, które pragną ja zniszczyć". Odwoływanie się do tematyki gór w literaturze stanowi swoisty hołd pokornego człowieka w kierunku majestatu gór.

Po grani! Po grani!
Nad przepaścią bez łańcuchów, bez wahania!

                                            Jacek Kaczmarski

Orla Perć stanowiła nie lada wyzwanie, prawie że nieosiągalny cel, kiedy stawiałem swoje pierwsze kroki w Tatrach. Spoglądając z Hali Gąsienicowej w kierunku zacienionych i poszarpanych szczytów czułem, że przejście całej grani byłoby wielkim osiągnięciem. Kiedyś wstałem wcześnie rano, zabrałem mały plecak z wodą i wysokoenergetycznym pożywieniem i zrobiłem to, przeszedłem całą grań. Teraz Orla Perć nie jest już dla mnie celem, ale zapewne jeszcze kiedyś tam wrócę.


Tak już jest w życiu, że kiedy człowiek bardzo czegoś pragnie i długo na to czeka, to wyobraża sobie, że jak osiągnie swój cel - cały świat przewróci się do góry nogami. Kiedy w końcu ten moment przychodzi, okazuje się, że nic się nie zmieniło, wszystko jest po staremu, a radość nie jest znów taka ogromna. W marzeniach finał jest dużo istotniejszy. Dopiero kiedy go osiągamy, okazuje się, że w gruncie rzeczy ważniejsze jest aby mieć cel niż żeby go osiągnąć.
                                                                                                                        Leszek Cichy


Rozmyślając o przyszłych projektach górskich wpadłem na pomysł, żeby przejrzeć archiwum zdjęć tatrzańskich. Postanowiłem odświeżyć stare panoramy, które powstały ze zdjęć z wyprawy w czerwcu 2008. Czekam na Wasze komentarze i opinie, który widok jest najciekawszy.


Orla Perć - Panorama


Widok z Kościelca - Panorama Orlej Perci

Panorama ze Świnicy - Orla Perć

Mały Kozi Wierch - Panorama Orlej Pyrci

Skrajny Granat - Orla Perć - Panorama






Brak komentarzy :

Prześlij komentarz